Badan Dakwah dan Ibadah (BADIB)
SMA Al-Khairiah, Temerloh

::Tanda-tanda Cinta kepada Nabi

~TANDA-TANDA CINTA KEPADA NABI S.A.W~

Cinta itu memang sangat mudah kalau untuk diucapkan dibibir sahaja. Kerana percaya kepada cinta dibibir itulah ramai manusia terutama muda-mudi menjadi korban cinta. Mereka telah tertipu oleh cinta yang hanya berlegar dimulut sahaja, tanpa meresap ke dalam hati.

Mencintai Rasulullah s.a.w tidak cukup hanya dengan mengatakan “Aku cinta Rasulullah” atau aku cinta kepadamu seperti layaknya sepasang muda-mudi yang bercinta. Allah akan menilai cinta kepada kekasih-Nya itu melalui pancaran hatinya yang ikhlas disertai dengan tindakan dan ucapan.

Di antara tanda-tanda cinta kepada Rasulullah s.a.w itu seperti yang disebutkan oleh Qadhi Iyadh, iaitu membela Sunnahnya, berpegang teguh pada syariatnya, berazam untuk mengikut cara kehidupan Nabi, lalu mengorbankan jiwa dan hartanya demi kepentingan Nabi. Serta bercita-cita seandaninya dia hidup bersama baginda, rela mengorbankan jiwa dan hartanya demi kepentingan Nabi s.a.w.

Al-Hafiz Ibnu Hajar mengatakan bahawa di antara tanda cinta kepada Nabi ialah sekiranya seseorang itu diberi pilihan antara kehilangan barangnya atau peluang melihat Nabi s.a.w sekiranya mungkin. Jika dia memilah lebih baik diberi peluang melihat Nabi, dia dikatakan belum mencintai Nabi.

Perumpamaan ini seandainya seseorang itu hidup sezaman dengan Nabi s.aw. Sedangkan sekarang ialah dengan bermujahadah memperjuangkan sunnah baginda, menghidupkan amalan-amalan baginda sama ada yang wajib atau yang sunat.

Bila dihamba pesona cinta yang buta, tidak mengenal sifat cinta sebenarnya. Cinta suci, bukan untuk dinodai, kasih jangan dikhianat. Ikhlaskanlah hati. Peliharalah kesucian cinta yang sejati. Peliharalah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Know us

BADAN DAKWAH DAN IBADAH (BADIB) SMA AL-KHAIRIAH,TEMERLOH PAHANG

Our Team

Contact us

Nama

E-mel *

Mesej *